Docenten

docenten

De Docent

Als een leerling onze school binnenstapt, is het een individu met zijn/haar eigen belangstelling, eigen idealen, eigen mogelijkheden… en met die ene leerling lopen er honderden anderen onze school binnen:
Allemaal zijn ze totaal verschillend. Elke leerling is anders. Elke leerling uniek. De medewerkers van onze school moeten proberen de leerling te helpen, zodat hij/zij zich prettig voelt op onze school. Alle docenten hebben een taak in de begeleiding!

Regelmatig, onder andere tijdens de vaklessen, wordt verteld hoe er het beste geleerd kan worden, hoe de leerling zijn/haar werk kan plannen. Wanneer blijkt dat een leerling, vergeleken zijn/haar klasgenoten, een achterstand heeft opgelopen, zijn er verschillende mogelijkheden om die weg te werken. Bijvoorbeeld als er meer uitleg nodig is, kan de leerling dit in de steunles (Extra4You) krijgen.

De Mentor

Elke klas krijgt een eigen mentor toegewezen. Dat is iemand die speciaal zorgt voor een klas, net als de groepsleerkracht op de basisschool.

De mentor heeft een belangrijke rol in de begeleiding van de klas. Daarom geeft hij ook een behoorlijk aantal lessen aan zijn klas, onder andere de mentorlessen. De mentoren van een leerjaar vergaderen elke week over hun leerlingen. Met elkaar proberen ze de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden. De mentor weet dus meestal veel van de leerlingen in zijn klas.
Als een ouder of verzorger wil weten hoe het op school gaat, dan is het dus logisch dat ze als eerste contact opnemen met de mentor.

De mentorlessen

In de mentorlessen besteedt de mentor onder andere aandacht aan:

  • Algemene studievaardigheden (leren kun je leren! Bijvoorbeeld: hoe moet ik mijn agenda gebruiken? Hoe kan ik het beste de betekenis van woorden leren? Hoe plan ik mijn huiswerk?)
  • Sociale vaardigheden (bijv. het omgaan met gevoelens, rekening houden met anderen, de mening van anderen respecteren, goed nadenken en zelf beslissingen nemen)regels en afspraken in de schoolbijzondere projecten
  • Het maken van keuzes met betrekking tot je schoolloopbaan. (Vooral in het tweede leerjaar gaat het in de mentorles ook over later. In die lessen worden de leerlingen geholpen met het kiezen van de opleiding in leerjaar 3 en 4. Dat is nodig, omdat er na leerjaar 2 alleen bij ons al uit zo’n twaalf vervolgmogelijkheden kan worden gekozen).

De Decaan

De decaan ondersteunt in eerste instantie de mentor in de keuzebegeleiding van de leerling.
De decaan helpt de leerling o.a. bij de profielkeuze, het samenstellen van een keuzepakket en het kiezen van een afdeling. Verder begeleidt de decaan leerlingen met complexe problemen betreffende de loopbaanbegeleiding, verzorgt de contacten met externe organisaties, organiseert bijzondere activiteiten in het kader van de loopbaanbegeleiding (beroepenmarkt e.d) en beheert informatie van opleidingen e.d.