Onderbouw en bovenbouw

lessen

Onderbouw | leerjaar 1 en leerjaar 2

In de onderbouw hebben we drie soorten klassen.

KGT-klas | Als je een advies hebt voor de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde- of de theoretische leerweg, dan kom je in de ‘KGT’-klas. Je wordt hier voorbereid op een diploma dat toegang geeft tot de hoogste niveaus van het middelbaar beroepsonderwijs. In deze klassen zitten maximaal 25 leerlingen.

BK-klas | Als je een advies hebt voor de basis-/kaderberoepsgerichte leerweg, kom je in de ‘BK’-klas.
Aan het eind van het tweede leerjaar wordt dan bepaald of je examen gaat doen voor de basisberoepsgerichte leerweg of de kaderberoepsgerichte leerweg.

Basisklas | Als je een advies hebt voor de basisberoepsgerichte leerweg kom je in de ‘basisklas’. Deze klassen zijn klein (maximaal 18 leerlingen) waardoor we je de aandacht kunnen geven die je nodig hebt.
De basisberoepsgerichte leerweg leidt op voor niveau 2 in het middelbaar beroepsonderwijs.

Kansklas | Als je een advies hebt op het grensgebied van praktijkonderwijs en de basisberoepsgerichte leerweg, is er bij voldoende aanmelding de kansklas. Dit is een kleine basisklas (14 leerlingen). In deze klas krijg je met veel steun en begeleiding een jaar de kans het niveau van de basisklas te halen.

Vakken in de onderbouw

• Nederlands
  • Engels
  • Duits (in leerjaar 2, niet voor basisberoepsgerichte leerweg)
  • Wiskunde/Rekenen
  • Mens & gezondheid (gezondheidskunde en biologie)
  • Mens & techniek (techniek en natuurkunde)
  • Mens & maatschappij (geschiedenis en aardrijkskunde)
  • Bewegingsonderwijs (gym)
  • Beeldende vorming (tekenen en handvaardigheid)
  • Spelles (drama)
  • Mentorles

En…. je kan kiezen uit één van onze KEI-vakken

KEI staat voor Keuze en Interesse. In leerjaar 1 maak je kennis met alle KEI-vakken. Dit zijn vakken die aansluiten op dingen die je goed kunt of die je gewoon leuk vindt. Voor leerjaar 2 kies je één van deze vakken en daar ga je dan het hele jaar mee aan de slag. Soms werken KEI-vakken samen bij bijvoorbeeld een theateruitvoering.

• Beeld en Geluid
  • Catering en Koken
  • Dans en Bewegen
  • Kunst en Cultuur
  • Sport en Spel
  • Theater en Musical

Naast deze vakken leer je ook buiten de school. De maatschappelijke stages en het Loopbaanleren zijn hier mooie voorbeelden van. Onze eersteklassers maken kennis met dit “leren” tijdens hun eendagsstage, terwijl de tweedeklassers zelfs meerdere dagen vrijwilligerswerk verrichten.

Lestijden onderbouw

1e lesuur | 08.30-09.30 uur
2e lesuur | 09.30-10.30 uur
pauze | 10.30-10.45 uur
3e lesuur | 10.45-11.45 uur
4e lesuur | 11.45-12.45 uur
pauze | 12.45-13.15 uur
5e lesuur | 13.15-14.15 uur
6e lesuur | 14.15-15.15 uur
pauze | 15.15-15.20 uur
7e lesuur | 15.20-16.20 uur

Op dinsdagen hebben wij een 45-minutenrooster.

Bovenbouw | leerjaar 3 en leerjaar 4

Het Hilfertsheem College heeft vier leerwegen met allemaal een eigen niveau en programma. Aan het eind van het tweede leerjaar krijg je een advies over het niveau in de bovenbouw. Bij dit advies wordt vooral gekeken naar wat je kan. Daarbij letten we niet alleen op kennis, maar ook op andere dingen die je hebt geleerd. Naast het niveau moet je in de bovenbouw ook een profiel (beroepskeuzerichting) kiezen.

Wij bieden de volgende profielen

• Economie en Ondernemen
  • Zorg en Welzijn