Gezonde school

gezonde school

Onze school heeft in augustus 2021 het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Wij zijn trots op dit behaalde resultaat!

Het Themacertificaat Voeding is verlengd en het themacertificaat Welbevinden is aan onze school toegekend.
Inmiddels hebben wij alle themacertificaten voor het VO.

Zo zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én hebben we aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Dit vinden wij belangrijk, omdat het allemaal bijdraagt aan een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.

Gezonde School is een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties.
Wilt u meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl.

Gezonde leerlingen presteren beter

Wij willen dat leerlingen het belang inzien van een gezonde leefstijl.
Gezonde leerlingen zitten lekker in hun vel en presteren beter.

Onze leerlingen zijn veel op school. De uitgangspunten van de ‘Gezonde School’ passen daar goed bij. Wij voelen hierin onze verantwoordelijkheid. Onze kantine is gericht op gezond eten en drinken. Wij zijn in het bezit van het ‘Gezonde Schoolkantine Award’, de ‘Michelinster’ voor scholen. Ook in de lessen Mens en Gezondheid wordt er aandacht besteedt aan gezonde voeding.

Bewegen en sport

Wij besteden veel aandacht aan bewegen en sport. Zo kan je kiezen voor het keuzeprogramma Sport en Spel en organiseren wij sportdagen. Wij zijn ook Topsport Talent school.

Roken, alcohol- en drugpreventie

Tijdens de mentorlessen en de lessen Mens en Gezondheid wordt er aandacht besteed aan gebruik/misbruik van genotmiddelen. Daarnaast komen er ook gastdocenten om voorlichting te geven. Ook bij ons is de afspraak NIX18.

Relaties en seksualiteit

Wij besteden o.a. in de mentorlessen aandacht aan relaties en seksualiteit. Denk aan omgangsvormen, taalgebruik, je presenteren en identiteit. Regelmatig worden er gastsprekers uitgenodigd om over verschillende onderwerpen voorlichting te geven.

De mentor is altijd de eerste aanspreekpersoon voor de leerling ten aanzien van problemen met seksualiteit. De mentor kan de leerling inbrengen in het zorgteam of doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon.

Welbevinden en sociale veiligheid

Wij bevorderen sociaal gedrag d.m.v. gedragscodes, trainingen (zoals FairPlay en Faalangst) en interne zorg.
Onze leerlingen worden op ongewenst gedrag aangesproken. Vaak benadrukken we daarin het gewenste gedrag.

De Gezonde Schoolkantine

Het Hilfertsheem College heeft een gouden Schoolkantine Schaal 2019 van het Voedingscentrum verdiend. Ook in 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018 ontvingen wij de schaal maar nu dus (weer) een gouden schaal.
Met deze schaal kan Hilfertsheem College laten zien dat de schoolkantine gezond is ingericht. De kantine presenteert gezondere producten aantrekkelijk en opvallend. De makkelijke keuze is nu vooral gezond, en lekker natuurlijk.

Daarmee komt Hilfertsheem College tegemoet aan de wens van ouders en leerlingen. Jongeren geven aan dat zij moeilijk weerstand kunnen bieden aan vette of zoete snacks als ze er liggen. Dat is niet raar. Verleidingen weerstaan, vraagt zelfcontrole. En dat kunnen we niet altijd opbrengen, bijvoorbeeld na een spannende wiskundetoets of als je verliefd bent. Op die momenten zijn jongeren, net als volwassenen, sneller geneigd te kiezen voor makkelijk dan voor gezond. Uit gedragskundige onderzoeken blijkt dat kantinebezoekers vaker verstandig kiezen als het aanbod vooral uit gezonde producten bestaat. Hilfertsheem College heeft hard gewerkt om de kantine gezonder te maken, aan de hand van nieuwe, verbeterde richtlijnen, de Richtlijnen Gezondere Kantines.
Deze richtlijnen zijn opgesteld door het Voedingscentrum, in opdracht van het ministerie van VWS. Om een Gouden Schoolkantine Schaal te bemachtigen, moet een kantine voldoen aan diverse voorwaarden. Zo biedt de kantine groente en fruit aan en bestaat minstens tachtig procent van het aanbod uit betere keuzes. Dit zijn producten die je in een gezond eetpatroon vaak mag eten. Een Gezonde Schoolkantine maakt kiezen voor gezondere producten voor de hand liggend, door ze vooraan te leggen en aantrekkelijk te presenteren. De kantine besteedt ook aandacht aan het stimuleren van water drinken. De school heeft deze aanpak in het beleid verankerd.
De Gezonde Schoolkantine De Gezonde Schoolkantine is een langlopend project van het Voedingscentrum. Het doel is een gezonder voedingsaanbod op vo- en mbo-scholen. Scholen kunnen hun aanbod voorleggen aan de Schoolkantine Brigade. Ze krijgen dan tips op maat over hoe ze de kantine stapsgewijs blijvend gezonder kunnen maken. Voor meer informatie: www.voedingscentrum.nl/gezondeschoolkantine